۱-مقدمه
2- تبیین رویکرد:
3- اهداف:
4- محتوا:
5- روشهای تدریس:
6- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی:
7- بیان ویژگیها و مهارتهای معلم برای تدریس یک ماده درسی:
8- تعیین استاندارد ، ملزومات ، تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای اجرا:
9- اشاعهی برنامه درسی:
10- نظام تجدیدنظر:
1- مقدمه:
شامل تصویر کلی از برنامه و تبیین فلسفه وجودی درس و ... میباشد.
2- تبیین رویکرد:
شامل جهتگیری کلی برنامه و منطق حاکم بر آن است.
3- اهداف:
اهداف مادهی درسی در طول دورهی تحصیلی در سه حیطهی یادگیری، شناختی، مهارتی (ذهنی و عملی) و نگرشی بیان میشود و سپس اهداف در پایههای تحصیلی در سه حیطه ذکر شده ، تدوین میگردد.
4- محتوا:
شامل تبیین مفاهیم اساسی مربوط به هر دوره ی تحصیلی و تنظیم جداول وسعت وتوالی مفاهیم و مهارتها برای هر دورهی تحصیلی میباشد که در این بخش موارد زیر نیز گنجانده میشود:
ملاکهایی که در تهیهی محتوای آموزشی مدنظر قرار میگیرند، عبارتنداز: سازماندهی محتوا، رعایت ارتباط افقی و عمودی
5- روشهای تدریس:
روشهای مناسب یاددهی - یادگیری و توصیههای لازم (بر مبنای رویکرد برنامهی درسی) در هریک از پایههای تحصیلی .
- بیان روشهای مناسب یاددهی - یادگیری برای واحد یادگیری مادهی درسی موردنظر
6- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی:
توصیههای کلی درمورد ارزش یابی متناسب با اهداف ،تعیین روشهای ارزش یابی و تعیین سهم هر یک از حیطهها (دانستنیها، نگرشها ، مهارتها ) در هر پایه تحصیلی میباشد که شامل موارد زیر میباشد:
-تعیین سطح عملکرد مورد انتظار ازدانشآموزان در هریک از واحدهای یادگیری .
- تعیین شیوههای ارزشیابی از پیشرفت یادگیری دانشآموزان در واحدهای یادگیری.
-بیان ابزارهای اندازهگیری مناسب برای ارزشیابی از پیشرفت یادگیری دانشآموز.
-بیان وسعت و محدودیت ارزشیابی از پیشرفت یادگیری برای هر واحد یادگیری.
7- بیان ویژگیها و مهارتهای معلم برای تدریس یک ماده درسی:
1-7- مهارتیهایی که باید در معلم تقویت شود.
2-7- دانش و اطلاعاتی که معلم باید کسب کند.
3-7- عملکردی که باید در رفتار معلم تجلی پیدا کند.
4-7- ویژگیهای عمومی و اختصاصی معلمان
8- تعیین استاندارد ، ملزومات ، تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای اجرا:
1-8- در زمینه فضای کلاس شامل وسعت ، آرایش میز و نیمکت و ... .
2-8- تجهیزات و ملزومات لازم مانند وسایل دیداری و شنیداری ، تجهیزات آزمایشگاهی و ... .
9- اشاعهی برنامه درسی:
شامل تعیین رئوس و محتوا و روشهای اشاعه (حضوری- غیرحضوری) و شیوههای دیگر در خصوص هر یک از گروههای معلمان، اولیاء، دانشآموزان ، مدیران و عوامل اجرایی
10- نظام تجدیدنظر:
اصول و ملاکهای تجدیدنظر در راهنمای برنامهی درسی را مشخص میکند.
ارتقای برنامهریزی درسی که از اهداف سازمان در برنامه پنج ساله است در ابعاد زیر صورت گرفته است.
1- بهبود کیفیت فرآیند برنامهریزی درسی با توجه به جدیدترین یافتههای علمی
2- اعتلای کیفیت برنامهها و روشهای آموزشی با توجه به رویکردهای جدید آموزشی
3- تهیه روند نمای چگونگی تولید، اصلاح و بازنگری طرحها و برنامهها و نهادینه کردن تصمیمگیریها بر مبنای پژوهش
4- تولید راهنمای برنامهی درسی جامع در دورههای مختلف تحصیلی و مواد مختلف درسی با رویکرد تلفیقی