فرهنگی و آموزشی

آموزش و پرورش- علمی- فرهنگی-دانلود-طرح درس- سرگرمی آموزشی- مقالات ویژه - نمونه سوال

فرهنگی و آموزشی

آموزش و پرورش- علمی- فرهنگی-دانلود-طرح درس- سرگرمی آموزشی- مقالات ویژه - نمونه سوال

فرهنگی و آموزشی
این وبلاگ با هدف ارتباط بیشتر و مستمر با همکاران عزیز و زحمتکش(معلمان و دانشجو معلمان) و دانش آموزان راه اندازی شده است در این وبــــــلاگ قــصد داریم با کمــــک و مساعدت شما عزیزان و استفاده از نظرات ارزشمند شما گامی در جهت افزایش سطح علمی یکدیگر بنماییم.
مسلما هر مطلب ارزشمندی که از جـــانـــب شـــما عـــزیزان در مـــوارد تدریس،یادگیری و یا ارزشیابی برای ما ارسال شود به نام خود شما در وبلاگ گنجانده می شود.
ایمیل: bahmankazemi@hotmail.com

پیروز و سربلند باشید.
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
آخرین نظرات

۱ مطلب در شهریور ۱۳۸۹ ثبت شده است

«تدریس» کاری تجربی و ابتکاری است و خود همکاران در این عرصه‌ی بسیار مهم و حساس دست به نوآوری و ابداع زده و برای آموزش محتوای جدید، از شیوه‌های مناسب و نو استفاده می‌کنند، لکن نباید فراموش کرد که در تدریس، بعضی اصول و ضوابط علمی وجود دارد که رعایت آنها در فرایند تدریس، نظم و جهت‌گیری درست ایجاد کرده و تحقق هدف‌های مورد انتظار را تضمین می‌کند.

یکی از آن اصول، هماهنگی هدف‌ها و روش‌های تدریس انتخاب‌شده است. نوع هدف‌های آموزشی است که نوع روش تدریس را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر قصد داریم دانش‌آموزان از طریق فهم مفاهیم به توانایی بررسی و تجزیه و تحلیل موارد اجتماعی برسند، باید از روش‌های آموزش «تحقیق گروهی» و «استدلال استقرایی» استفاده کنیم. اگر هدف ما این است که دانش‌آموزان خود مفاهیم را درک کنند و به تمایز مفاهیم با یکدیگر پی ببرند، لازم است از روش «درک مفهوم» بهره بگیریم. همچنین اگر می‌خواهیم دانش‌آموزان به توانایی‌های خودشان آگاهی یابند و برای رشد خود فعالیت کنند، باید از روش‌هایی مانند «تدریس غیرمستقیم» و «افزایش آگاهی» استفاده کنیم. به طور کلی هدف‌های آموزشی یکی از ملاک‌های انتخاب روش‌های تدریس است.

ملاک دیگری که باید در انتخاب روش‌های تدریس در نظر داشت، امکان مشارکت یادگیرنده در جریان تدریس است. آنچه مسلم است، یادگیری حاصل ارتباط متقابل دانش‌آموز با معلم و سایر عوامل محیط است. اگر معلم موفق شود بین این عوامل و دانش‌آموزان یک ارتباط منطقی و پویا برقرار کند، یادگیری مؤثر به‌وجود خواهد آمد. هر قدر این ارتباط کم باشد و یا هماهنگی لازم بین آنها نباشد، در یادگیری اختلال ایجاد می‌شود. فعالیت یادگیرنده و ارتباط او با سایر عوامل است که دانش‌آموز را به مهارت‌های ذهنی و عملی لازم می‌رساند و او را در حاصل یادگیری سهیم می‌کند. آن بخش از یادگیری در ذهن یادگیرنده ماندگار است که توسط خود او به‌دست آمده باشد و آن بخش از مطالب و مفاهیم از ذهن او به سرعت پاک می‌شوند که صرفاً به او انتقال یافته باشند.

به طور کلی همکاران عزیز باید به خاطر داشته باشند که ...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۸۹ ، ۱۹:۴۷
بهمن کاظمی