تدریس» کاری تجربی و ابتکاری است و خود همکاران در این عرصهی بسیار مهم و حساس دست به نوآوری و ابداع زده و برای آموزش محتوای جدید، از شیوههای مناسب و نو استفاده میکنند، لکن نباید فراموش کرد که در تدریس، بعضی اصول و ضوابط علمی وجود دارد که رعایت آنها در فرایند تدریس، نظم و جهتگیری درست ایجاد کرده و تحقق هدفهای مورد انتظار را تضمین میکند.
یکی از آن اصول، هماهنگی هدفها و روشهای تدریس انتخابشده است. نوع هدفهای آموزشی است که نوع روش تدریس را تعیین میکند. به عنوان مثال، اگر قصد داریم دانشآموزان از طریق فهم مفاهیم به توانایی بررسی و تجزیه و تحلیل موارد اجتماعی برسند، باید از روشهای آموزش «تحقیق گروهی» و «استدلال استقرایی» استفاده کنیم. اگر هدف ما این است که دانشآموزان خود مفاهیم را درک کنند و به تمایز مفاهیم با یکدیگر پی ببرند، لازم است از روش «درک مفهوم» بهره بگیریم. همچنین اگر میخواهیم دانشآموزان به تواناییهای خودشان آگاهی یابند و برای رشد خود فعالیت کنند، باید از روشهایی مانند «تدریس غیرمستقیم» و «افزایش آگاهی» استفاده کنیم. به طور کلی ...
یکی از آن اصول، هماهنگی هدفها و روشهای تدریس انتخابشده است. نوع هدفهای آموزشی است که نوع روش تدریس را تعیین میکند. به عنوان مثال، اگر قصد داریم دانشآموزان از طریق فهم مفاهیم به توانایی بررسی و تجزیه و تحلیل موارد اجتماعی برسند، باید از روشهای آموزش «تحقیق گروهی» و «استدلال استقرایی» استفاده کنیم. اگر هدف ما این است که دانشآموزان خود مفاهیم را درک کنند و به تمایز مفاهیم با یکدیگر پی ببرند، لازم است از روش «درک مفهوم» بهره بگیریم. همچنین اگر میخواهیم دانشآموزان به تواناییهای خودشان آگاهی یابند و برای رشد خود فعالیت کنند، باید از روشهایی مانند «تدریس غیرمستقیم» و «افزایش آگاهی» استفاده کنیم. به طور کلی ...