ماده (1) : تعاریف ارزشیابی تحصیلی و تربیتی: ارزشیابی تحصیلی و تربیتی بخش جدایی ناپذیر فرآیند یاددهی یادگیری است که داوری و قضاوت در مورد آموخته ها و تغییر رفتار دانش آموز در جهت نیل به هدفهای آموزشی و پرورشی بر اساس آن صورت می پذیرد.
ارزشیابی تشخیصی: ارزشیابی تشخیصی به منظور آگاهی از میزان آمادگی دانش آموز جهت شروع مناسب تدریس مطالب جدید توسط معلم انجام می گیرد.
ارزشیابی تکوینی : مجموعه اقدامات و فعالیتهایی است که به صورت مستمر توسط معلم و دانشآموز و سایر ارزیابی کنندگان به منظور بهبود فرایند یاددهی ـ یادگیری، در طول هر نوبت به عمل میآید که شامل انجام تکالیف درسی، آزمونهای عملکردی، فعالیتهای مرتبط با درس خارج ازکلاس به صورت فردی یا گروهی (فعالیتهای پژوهشی و ...) ارزشیابیهای باز و مشاهدات تدریجی رفتار و خودارزیابی و نظر اولیاء دانش آموز میباشد.
ارزشیابی باز : به آن نوع ارزشیابی اطلاق میشود که دانشآموزان بتوانند هنگام آزمون از کتاب درسی و سایر منابع مرتبط دیگر به صورت گروهی یا فردی نیز استفاده نمایند. بدیهی است که در ارزشیابی باز سؤالات باید جنبة تفسیری، تحلیلی، ترکیبی و استنباطی داشته باشد.
خودارزیابی : ایجاد فرصت و شرایطی توسط معلم است تا دانشآموزان بتوانند درباره میزان یادگیری خود به قضاوت و ارزیابی بپردازند.
آزمون عملکردی : آزمونی است که توسط معلم صورت میگیرد و ناظر بر مشاهده و عمل دانشآموزان در انجام تکالیف محوله یا داوطلبانه است.