اگر چه امروزه تصورات معمول از محتوا ( نوع پیام) و زمینه های ارتباط ( پیام توسط چه کسی و به چه کسی میرسد) در تحلیل محتوا رایج هستند. در تعریف رسمی آن، شرایط و زمینه های ارتباطی دیگر مثل شرایط روانکاروانه (شرایط روان شناختی که گزاره خاصی را تعیین می سازند)، نمادی (منابع اجتماعی و اقتصادی که اساس یک برنامه خاص تلویزیون را تشکیل می دهند)، و فرهنگی (کار کردهایی که آداب خاص فرهنگی داده های مورد استفاده در تحلیل محتوا
مشخص ترین منبع داده های برای تحلیل محتوا، متونی هستند که معانی به صورت متعارف به آنها انتساب می یابند. سخنرانیهای شفاهی، اسناد کتبی و جلوه های تصویری از جمله این منابعند.