طرح در س سالانه درس ریاضی سوم راهنمایی
طرح در س سالانه ( بودجه بندی سالانه ) درس ریاضیات پایه : سوم راهنمای سال ۸۸-۸۹ دبیر : مدرسه :
ماه |
هفته |
جلسه |
صفحه |
موضوع و اهدا ف |
فعالیت های دیگر و مواد لازم |
|
مهر |
اول |
1 |
------ |
آشنایی با دانش آموزان- آزمون از درس ریاضی پایه دوم - گروه بندی دانش آموزان |
آزمون شفاهی یا کتبی - تابلو - کتاب
|
|
2 |
5 - 1 |
تعیین اعداد اول - آشنایی با مفهوم اعداداول و مرکب روش الگوریتم غربال برای پیدا کردن اعداد اول |
حل کاردرکلاسها توسط دانش آموز با راهنمایی معلم- کتاب
|
|||
دوم |
1 |
8 - 7 |
حل مسئله - تناسب معکوس |
حل تمرینات درس قبل توسط دانش آموزان- تابلو - کتاب
|
||
2 |
10- 9 |
توان - یادآوری مطالب سال گذشته - بکار بستن قواعد توان در حل تمرینا ت |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی - تابلو - کتاب
|
|||
سوم |
1 |
15-13 |
جذر- یادآوری مفهوم جذر از سال دوم - جذربا تقریب نقصانی کمتر از یک |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی- تصاویر کتاب - تابلو
|
||
2 |
18-16 |
جذر اعشاری - امتحان جذر - رابطه بین رقمهای اعشار جذر و مجذور |
حل کاردرکلاسها- حل تمرینات قبلی- کتاب - تابلو
|
|||
چهارم |
1 |
20-19 |
مجموعه ی عددهای صحیح - نوشتن مجموعه به صورت های مختلف - نوشتن مجموعه با اعضا - نوشتن مجموعه با نمادهای ریاضی |
حل کار درکلاسها - تمرینات قبلی -کتاب
|
||
2 |
21 - 1 |
امتحان مرحله ای به منظور پیدا کردن مشکلات در سی و برطرف نمودن آنها |
سئوالات تکثیر شده از قبل
|
|||
آبان |
اول |
1 |
25-22 |
جمع و تفریق اعداد صحیح - یادآوری و تکمیل جمع و تفریق اعداد صحیح |
حل کاردرکلاسها- حل تمرینات قبلی- رفع اشکال آزمون-کتاب
|
|
2 |
30-28 |
مجموعه ی عددهای گویا - معرفی اعدادگویا - محوراعدادگویا- تساوی کسرها |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی- رسم ص 27 - کتاب
|
|||
دوم |
1 |
35-32 |
چهار عمل اصلی اعداد گویا – یادآوری و تکمیل چهار عمل اصلی دراعداد گویا |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی- کتاب
|
||
2 |
39-37 |
بردار- بدست آوردن مختصات یک نقطه و بردار و نوشتن جمع متناظر با یک بردار - تساوی بردارها |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی - تابلو مختصات- کتاب
|
|||
سوم |
1 |
44-41 |
جمع بردارها- روش مثلث و روش متوازی الاضلاع برای جمع بردارها ضرب یک عدد دریک بردار |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی - تابلو مختصات - خط کش - کتاب
|
||
2 |
47-46 |
بردارهای واحد - شناخت بردا رهای واحد برروی دستگاه مختصات- نوشتن یک بردار برحسب بردارهای واحد و بالعکس |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی - تابلو مختصات - کتاب - رسم ص 48
|
|||
چهارم |
1 |
47-22 |
امتحان مرحله ای به منظور پیدا کردن مشکلات در سی و برطرف نمودن آنها |
سئوالات تکثیر شده از قبل
|
||
2 |
50-49 |
جبر- یادآوری کاربرد حروف سال دوم عبارت های جبری - جملات متشابه - ساده کردن عبارت های جبری |
حل کاردرکلاسها – رفع اشکال آزمون جلسه قبل- کتاب
|
|||
آذر |
اول |
1 |
56-52 |
مقدارعددی - توزیع پذیری (پیدا کردن مقدار عددی یک عبارت - ضرب دو عبارت جبری - ساده کردن یک عبارت جبری ) |
حل کار درکلاسها - حل تمرینات قبلی - استفاده از اشکال کتاب برای تدریس هرچه بهتر
|
|
2 |
62-58 |
معادله - یادآوری وتکمیل حل معادله - حل مسئله با ا ستفاده از تشکیل معادله |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی - رسم ص65- کتاب
|
|||
دوم |
1 |
70-66 |
هندسه1 - دایره- زاویه - وضع یک خط و یک دایره نسبت به هم - زاویه مرکزی |
حل کاردرکلاسها- حل تمرینات قبلی- پرگار- نقاله- خط کش- کتاب
|
||
2 |
75-71 |
هندسه 1- زاویه محاطی - تقسیم کردن دایره به کمان های مساوی با روش های کتاب - چند ضلعی های منتظم |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی - خط کش - پرگار - نقاله - کتاب
|
|||
سوم |
1 |
79-77 |
رابطه فیثاغورس - پیداکردن رابطه ی فیثاغورس با کمک اشکال کتاب و کاردستی ساخته شده ص78 کتاب - عکس رابطه فیثاغورس: اگر در مثلثی مجذور بزرگترین ضلع با مجموع مجذورهای دو ضلع دیگر برابر باشد آن مثلث قائم الزاویه است |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی - کاردستی ساخته شده از قبل - کتاب
|
||
2 |
82-79 |
هندسه 1- استفاده از رابطه فیثاغورس - حل مسئله با استفاده از رابطه فیثاغورس |
حل کار درکلاسها- حل تمرینات قبلی- کتاب
|
|||
چهارم |
1 |
82- 1 |
امتحان مرحله ای به منظور رفع مشکلات درسی - و آمادگی دانش آموزان برای شرکت در امتحان نوبت اول |
سئوالات تکثیر شده از قبل
|
||
2 |
------ |
رفع اشکال آزمون جلسه قبل |
--------------------
|
|||
دی |
اول |
1 |
86- 84 |
دوران - نمادهای دوران - مجموعه ی دوران ها ی یک شکل |
حل کاردرکلاس ها حل تمرینات قبلی - اشکال آماده شده روی مقوا مشابه اشکال کتا ب- گچ رنگی - کتاب
|
|
2 |
91-89 |
حل تمرینات دوره ای توسط دانش آموزان به منظور آمادگی برای شرکت در امتحان |
---------------------
|
|||
دوم |
|
93-91 |
حل تمرینات دوره ای توسط دانش آموزان به منظور آمادگی برای شرکت در ا متحان نوبت اول - محاسبه نمره مستمر دانش آموزان با توجه به فعالیتهای انجام گرفته مانند حل تمرین - رسم - نمرات امتحانات مستمر و غیره |
---------------------
|
||
|
امتحان نوبت اول |
|||||
بهمن
|
||||||
دوم |
1 |
97-94 |
مجموعه ی عددهای حقیقی - نمایش عددهای حقیقی- محور عددهای حقیقی |
حل کاردرکلاس ها - پرگار - خط کش - گونیا - کتاب
|
||
2 |
- 99 100 |
آمار - دسته بندی داده ها - جدول فراوانی - رسم نمودار ستونی |
حل کاردرکلاس ها - حل تمرینات قبلی - خط کش - تابلو شطرنجی - کتاب
|
|||
سوم |
1 |
-101 103 |
میانگین - پیدا کردن متوسط دسته ها - محاسبه میانگین با استفاده از جدول فراوانی |
حل کاردرکلاس ها - حل تمرینات قبلی
|
||
2 |
------ |
انجام پروژه توسط دانش آموزان به طور مثال جمع آوری اطلاعات عددی مربوط به قد دانش آموزان و رسم نمودار ستونی - وبدست آوردن میانگین آنها |
حل تمرین جلسه قبل
|
|||
چهارم
|
1 |
- 104 108 |
معادله خط - رابطه ی طول وعرض نقاط- معادله خطی که از مبدا می گذرد - رسم خطی که معادله ی آن داده شده |
حل کار در کلاس ها - ورق شطرنجی- تابلو مختصات - خط کش - استفاده از اشکال کتا ب
|
||
2
|
- 109 112
|
معادله خط- نمودارمجموعه ای از نقاط - معادله خطی که از مبدا نمی گذرد - رسم خطی که معادله آن داده شده
|
حل کار در کلاس ها - حل تمرینات قبلی - ورق شطرنجی - خط کش - تابلو مختصات - اشکال کتاب
|
|||
اسفند |
اول |
1 |
- 113 115 |
معادله خط - شیب خط - عرض از مبدا - نوشتن معادله خطی که شیب و عرض از مبدا آن معلوم باشد - خط های موازی |
حل کار در کلاس ها - حل تمرین قبلی - ورق شطرنجی -خط کش - تابلو مختصات - کتاب
|
|
2 |
- 117 119 |
معادله خط – صورت دیگر معادله خط – تبدیل معادله به صورت y = ax + b برای بدست آوردن شیب و عرض از مبدا آن – خط های موازی با محورها |
حل کار درکلاسها - حل تمرینات قبلی -کتاب - خط کش - تابلو مختصات - ورق شطرنجی
|
|||
دوم |
1 |
- 94 120 |
امتحان مرحله ای به منظور پیدا کردن مشکلات در سی و برطرف نمودن آنها |
سئوالات تکثیر شده از قبل
|
||
2 |
------ |
رفع اشکال آزمون جلسه قبل |
-------------------
|
|||
سوم |
1 |
- 121 122 |
دستگاه معادله های خطی - بدست آوردن مختصات محل برخورد دو خط در یک دستگاه مختصات با روش ترسیم - حل دستگاه معادله های خطی به روش حذفی |
حل کار درکلاسها - کتاب - تابلو مختصات - ورق شطرنجی - خط کش
|
||
2 |
- 122 123 |
کاربرد دستگاه در حل مسئله ها - حل مسئله با استفاده از راهبرد تشکیل دستگاه معادلات |
حل کار درکلاسها - حل تمرین قبلی -کتاب - تابلو مختصات - صفحه شطرنجی - خط کش – رسم ص126
|
|||
چهارم |
1 |
- 127 129 |
هندسه 2 - خطوط موازی - خط ها موازی با فاصله های متساوی هر خطی را که قطع کنند روی آن پاره خط های متساوی ایجاد می کنند - تقسیم یک پاره خط به قطعات متساوی با استفاده خط های موازی با فاصله های متساوی |
حل کار درکلاسها - حل تمرینات قبلی - کتاب - خط کش - گونیا- پرگار
|
||
2 |
------ |
تعیین تکلیف نوروزی برای دانش آموزان |
--------------------
|
|||
فروردین |
تعطیلات نوروزی |
|||||
سوم |
1 |
- 131 132 |
هندسه 2- قضیه تالس - با توجه به قسمت قبل اگر خطی موازی یک ضلع مثلثی رسم شود روی دو ضلع دیگر پاره خط های متناسب ایجاد می کند - عکس قضیه تالس اگر خطی روی دو ضلع مثلثی پاره خط های متناسب ایجاد کرد این خط با ضلع سوم مثلث موازی است |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی - کتاب - خط کش - پرگار - گونیا
|
||
2 |
- 132 133 |
هندسه 2- کاربرد قضیه تالس - بدست آوردن مقدار مجهول در یک مثلث با استفاده از قضیه فیثاغورس |
حل کاردرکلاسها - حل تمرینات قبلی - کتاب
|
|||
چهارم |
1 |
1-134 |
بازدید تکالیف نورورزی - امتحان مرحله ای به منظور پیدا کردن مشکلات در سی و برطرف نمودن آنها |
سئوالات تکثیر شده از قبل
|
||
2 |
- 135 138 |
هندسه 2- شکل های متشابه - رسم چند شکل متشابه - اندازه گرفتن زاویه های متناظر آنها و مقایسه با یکدیگر - اندازه گرفتن اضلاع متناظر آنها و مقایسه با یکدیگر- کاربرد تشابه درجغرافیا و مقیاس نقشه |
حل کاردرکلاسها - رفع اشکال آزمون جلسه قبل - پرگار- خط کش - گونیا - ورق شطرنجی
|
|||
اردیبهشت |
اول
|
1 |
- 140 142 |
هندسه 2 - تشابه دو مثلث – الف) اگر دو زاویه از مثلثی با دو زاویه از مثلث دیگر متساوی باشند دو مثلث متشابهند. ب) اگر دو ضلع ازمثلثی با دو ضلع از مثلث دیگر متناسب و زاویه های بین آن ها متساوی باشند آن دو مثلث متشابهند. پ) اگر سه ضلع از مثلثی با سه ضلع از مثلث دیگر متناسب باشند آن دو مثلث متشابهند
|
حل کار در کلاسها - حل تمرینات قبلی - پرگار - خط کش - گونیا - کتاب |
|
2 |
- 143 144
|
حل تمرینات صفحه 143 و 144 توسط دانش آموزان – ساخت هرم و مخروط با مقوا توسط دانش آموزان مطابق اشکال صفحه 145 و 147 کتاب
|
-------------------- |
|||
دوم |
1 |
- 145 147 |
هندسه 2 - یاد آوری حجم منشور و استوانه از سال دوم - حجم هرم و مخروط - مقایسه حجم منشوربا هرم و کشف فرمول محاسبه حجم هرم توسط دانش آموزان -مقایسه حجم مخروط و استوانه و کشف فرمول حجم مخروط توسط دانش آموزان |
حل کاردرکلاسها - احجام ساخته شده توسط دانش آموزان - ظروف شیشه ای توخالی به شکل منشور هرم استوانه ومخروط - کتاب
|
||
2 |
- 148 149 |
هندسه 2- حجم کره – پدید آمدن کره ازدوران یک نیم دایره حول قطر آن - مقایسه حجم نیم کره با یک مخروط و محاسبه حجم کره با استفاده از حجم مخروط - مقایسه سطح نیم کره با سطح دایره عظیمه ایجاد شده در کره و محاسبه مساحت کره با استفاده از مساحت دایره |
حل کاردرکلاسها – حل تمرینات قبلی - کتاب - یک توپ که سطح آن از نخ پوشانده شده - یک دایره مساوی با دایره عظیمه کره که سطح آن با همان نوع نخ پوشانده شده - یک ظرف شیشه ای تو خالی به شکل مخروط و یک ظرف شیشه ای توخالی به شکل نیم کره
|
|||
سوم |
1 |
- 149 150 |
حل تمرینات صفحه 149 توسط دانش آموزان - رسم صفحه 150 |
|
||
2 |
- 94 150 |
امتحان مرحله ای به منظور پیدا کردن مشکلات در سی و برطرف نمودن آنها |
سئوالات تکثیر شده از قبل
|
|||
چهارم |
1 |
- 151 155 |
حل تمرینات دوره ای 2 توسط دانش آموزان به منظور رفع اشکالات درسی و آمادگی برای شرکت در امتحان نهایی نوبت دوم |
---------------------------
|
||
2 |
------ |
حل نمونه سئوالات امتحانات نهایی و پاسخگویی به اشکالات درسی دانش آموزان وتوصیه هایی برای بهتر آماده شدن دانش آموزان درامتحانات نوبت دوم |
-------------------------
|
|||
خرداد |
امتحانات نوبت |
|||||