فرهنگی و آموزشی

آموزش و پرورش- علمی- فرهنگی-دانلود-طرح درس- سرگرمی آموزشی- مقالات ویژه - نمونه سوال

فرهنگی و آموزشی

آموزش و پرورش- علمی- فرهنگی-دانلود-طرح درس- سرگرمی آموزشی- مقالات ویژه - نمونه سوال

فرهنگی و آموزشی
این وبلاگ با هدف ارتباط بیشتر و مستمر با همکاران عزیز و زحمتکش(معلمان و دانشجو معلمان) و دانش آموزان راه اندازی شده است در این وبــــــلاگ قــصد داریم با کمــــک و مساعدت شما عزیزان و استفاده از نظرات ارزشمند شما گامی در جهت افزایش سطح علمی یکدیگر بنماییم.
مسلما هر مطلب ارزشمندی که از جـــانـــب شـــما عـــزیزان در مـــوارد تدریس،یادگیری و یا ارزشیابی برای ما ارسال شود به نام خود شما در وبلاگ گنجانده می شود.
ایمیل: bahmankazemi@hotmail.com

پیروز و سربلند باشید.
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
آخرین نظرات
۱۱ فروردين ۸۹ ، ۲۱:۰۳

تحلیل محتوا

تحلیل محتوا

اگر چه امروزه تصورات معمول از محتوا ( نوع پیام) و زمینه های ارتباط ( پیام توسط چه کسی و به چه کسی میرسد) در تحلیل محتوا رایج هستند. در تعریف رسمی آن، شرایط و زمینه های ارتباطی دیگر مثل شرایط روانکاروانه (شرایط روان شناختی که گزاره خاصی را تعیین می سازند)، نمادی (منابع اجتماعی و اقتصادی که اساس یک برنامه خاص تلویزیون را تشکیل می دهند)، و فرهنگی (کار کردهایی که آداب خاص فرهنگی داده های مورد استفاده در تحلیل محتوا

مشخص ترین منبع داده های برای تحلیل محتوا، متونی هستند که معانی به صورت متعارف به آنها انتساب می یابند. سخنرانیهای شفاهی، اسناد کتبی و جلوه های تصویری از جمله این منابعند. رسانه های جمعی مشخص ترین زمینه برای چنین تحلیلی هستند و عرصه ادبیات متاثر از تحلیل محتوای روزنامه ها، کتابها، گزارشهای رادیویی، فیلمها، نمایشهای کمدی و برنامه های تلویزیونی است. با این حال از این فن در مورد داده هایی که عمویمت کمتر دارند. نیز به طور فزاینده استفاده می شود. نامه های شخصی، گفتو گوی کودکان، مذاکرات خلع سلاح، شهادت شهود در دادگاه، گزارشهای سمعی و بصری از جلسات درمانی، پاسخ به سوالات مصاحبه های عمومی و آزاد و کنفرانسهای کامپیوتری در این دسته قرار می را عهده دار هستند) نیز قرار دارند. گیرند. داده هایی که تنها برای گروههای کوچکی از کارشناسان معنی دار هستند. نیز دراین مقوله مورد بررسی قرار می گیرند که از جمله آنها می توان به تمبرهای پستی، طرحهای نقش بسته بر روی کوزه های سفالی قدیم، اختلالات هنگام سخنرانی، فرسایش و پارگی کتابها و تحلیل خواب اشاره کرد. در هر حال هر چیزی را که به حد کافی فراوان باشد و از معانی نسبتا ثابتی در نزد گروهی از افراد برخوردار باشد می توان تحلیل محتوایی کرد.

 

موارد استفاده از تحلیل محتوا

از تحلیل محتوا به ندرت برای توصیف ساخت ادبی محتوای ارتباطات استفاده می شود. پیدا کردن موارد استفاده از کلمات زشت در بخش برنامه های رادیویی یا جمله بندی دقیق از تعهدات تبلیغاتی سیاستمداران را باید مواردی استثنا دانست. استفاده منظم از داده های تحلیل محتوا، امکان پذیرش استنتاجاتی را که فراتر از فهم و درک متنی دشوار هستند. تا اندازة زیاد فراهم می سازد. خوانندگان معمولی (شامل محققان ادبی) معمولا با مطالعه حجم زیادی از مطالب خواندنی، چشم انداز خویش را تغییر می دهند.و در حمایت از فرضیه های مورد نظر خود نوعی ادراک انتخابی را به کار می بندند. تحلیل محتوا نه تنها بخت و امکان توجه و پرداختن یکسان به همه واحد های تحلیل را – خواه در آغاز متن آورده شوند و خواه در پایان – فراهم می سازد، بلکه به علت بی توجهی به فرد تحلیل کننده یا مکان و زمان تحلیل، نوعی عینیت (Objectivity) را نیز به کار می بخشد. به علاوه تحلیل محتوا این امکان را به محققان می دهد تا چارچوب مورد نظر خویش را در تحقیق به کار بندند، و درنتیجه باب مجموعه ای غنی از سازه های ((Constructs اجتماعی علمی گشوده می گردد که بر اثر آن متون نامانونس برای یک گروه فرهنگی، محتوایی معنی دار پیدا می کنند. دو خصیصه فوق این امکان را برای یک تحلیل گر محتوا فراهم می سازند تا توصیفی جمعی از استنتاجات ذهنی را براساس مجموعه وسیعی از داده ها ارائه کند. این داده ها نشان دهنده روند ها، الگوها و تفاوتهایی هستند که پی بردن به آنها در این مرحله تنها برای افراد آموزش دیده میسر است.

 

مطالعه در محتوای رسانه ها

دریافت میزان اهمیت نویسندگان، پدید آورندگان آثار، رسانه ها یا حتی کل فرهنگها به مقولات موضوعی خاص احتمالا باید گسترده ترین موارد استفاده از تحلیل محتوا تلقی شود. برای چنین استنتاجی معمولا فراوانی و یا میزان تکرار موضوع مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال چگونگی تغییر در پرداخت روزنامه ها به مقولات خبری در طول زمان، نحوه ورود آگاهیهای تبلیغاتی در پوشش مسائل مذهبی و نیز نحوه سبقت جویی اخبار مربوط به ورزش و جرایم بر اخبار فرهنگی را می توان نمونه های اولیه ای از موارد تحلیل محتوا دانست. دسته دیگر تحلیل گران تلاش کرده اند تا میزان خواندنی بودن مطالب، مسائل اقتصادی و مطالبی از این قبیل تبیین کنند. انگیزه انجام بسیاری از این مطالعات احساس رعایت نشدن معیارهای روزنامه نگاری به طور کامل است. مثلا در بسیاری از مطالعات تحلیل محتوا که با هدف آشکار ساختن نابرابری در پوشش خبر طرفین یک ماظره عمومی و یا کشور خارجی انجام می گیرند رعایت انصاف (Fairness) مورد تاکید و تایید واقع می شود.
هدف، در بسیاری از تحقیقات اجتماعی، پی بردن به میزان توجهی است که برپدیده، اندیشه یا گرایشی خاص معطوف می شود.در یک از مطالعات اولیه تحلیل محتوا میزان تغییری که در تصویر قهرمانان مردمی در مجله های تخیلی در طی یک دوره چهل ساله پدید آمده بود، به دست آمد. براساس نتیجه این مطالعه تصویر ارائه شده از این قهرمانان را کار آفرینان (Entrepreneurs) به افراد سرگرم کننده تغییر کرده بود. به همان سان با استفاده از این شیوه در رسانه های متفاوت و در طول زمان، تصویر معلمان، دانشمندان، افسران پلیس و سیاستمداران هم به صورت تطبیقی مورد مطالعه قرار گرفته است. دریک تحلیل محتوای جهانی در مورد مظاهر یا نمادهای سیاسی در اسناد، گزارش های مربوط به اعمال نفوذ که در چند کشور، به عمل آمد، کوشش شد تا تغییرات بپردازد. تحلیل خصوصیات جمعیتی، اجتماعی، اقتصادی، قومی و حرفه ای جمعیت مخاطین مشابه نشانگر اغراض خاص و قابل ملاحظه ای بودند. مطالعاتی که در مورد نوع شدت و تداول خشونت تلویزیونی، گرایش نسبت به جنگ، نقشهایی که زنان در سریالهای مردمی پذیرا هستند و مباحثی که هنگام فروش کالا یا خدمات صورت گرفته است، مبانی را برای نقد فرهنگ  ی فراهم ساختند و به آگاهی عامه مردم از نحوه آفرینش اعتقادات خاص ونیز تقویت پیشداوریهای موجود توسط رسانه ها کمک کردند.
تحلیل محتوای منابع و مراجع خبری برای کشور های خارجی در رسانه های گوناگون ملی، عدم توزان قابل ملاحظه موجود در جریان خبری بین المللی و میزان توجه به آن را نشان داد. هنچنین ایجاد نظامها و روشهایی برای ارزیابی در مورد مسائل خاص، گرایش مودر توجه عامة مردم به آن موسسه، انجام آزمایشهای تجربی در روبط عمومی، نشان دادن تغییرات مهم پدیده آمده در تصویر مردم از تولید موسسه، شرایط رقابت و مسائل دیگر را در پی داشته است.
در دادگاه های آمریکا در مورد پرونده های سرقت ادبی (Plagiarism) و تخلفات حق پدید آورنده و نیز در پرونده مشهوری که در برگیرنده هویت دفاتر خبر خارجی فعال در ایالات متحده است از شواهدی استفاده شده که با تحلیل محتوا به دست آمده اند. استنتاجاتی که در مورد آن پرونده به عمل آمدند براساس آزمونهای متفاوتی بودند که دسترسی به اطلاعات، همسویی را اهداف اعلام شده تبلیغات (خارجی)، و انحراف از منابع خبری بی طرف را نشان می دادند.

 

جمع آروی اطلاعات سری و مطالعات سیاسی

شناخت دولتها در مورد تحولات سیاسی در کشورهای خارجی غالبا براساس ارتباطات است که این ارتباطات به شکل مکاتبات دیپلماتیک،پخش برنامه های سمعی و بصری، تحلیلهای روزنامه نگاری در مطبوعات داخلی و یا سخنرانیهایی که به وسیله رهبران سیاسی غالبا به صورت ناخواسته  برای تشریح این تحولات ایراد می گردند، انجام می پذیرد. اگر چه تحلیلگران سیاسی نوعاً کوششی جهت مشخص ساختن روشهای به کار برده شده برای نتیجه گیری از این داده ها به عمل نمی آورند ولی با این حال شواهدی وجود دارد که در آنها تحلیل محتوا شناختهای مهمی را به دست داده است. خطابه هایی که به وسیله اعضای دفتر سیاسی حزب کمونیست به مناسبت زاد روز ژوزف استالین ایراد شد، ساخت قدرت در هیات رییسة حزب کمونیست را آشکار ساخت و جانشینی مورد انتظار وارثان قدرت را (که پس از مرگ استالین به اثبات رسید،) آشکار ساخت، همچنین در خلال جنگ دوم جهانی استنتاجات در مرود شیوه جنگ در آلمان و تغییرات پدید آمده در رابطه بین دول محور براساس برنامه های داخلی رادیو – تلویزیون که به صورت منظم تحت نظارت بودند، استوار بود. به همان سان از سخنرانیهای ژروزف استالین که با هدف تقویت روحیه آلمانی و نیز آماده ساختن مردم برای رویدادهای بعد ایراد شده بودند، به صورت موفقیت آمیزی برای کسب اطلاعاتی سری نظامی استفاده شد. استفاده از تحلیل محتوا برای ارزیابی رضایت کشور از توافقهای محدود ساختن سلاحهای استراتژیک پیشنهاد شده است.
در تحلیل محتوا ی پیامهای ارتباطی در شب جنگ اول جهانی، در خلال بحران موشکی کوبا (1962) و نیز در منازعه شوروی «سابق» با سنگاپور (اواخر دهه 1950)، از یک سازه تعاملی استفاده شده است و بدین منظور بیانیه های دیپلمایتک و عمومی که رهبران کشورهای درگیر در جنگ تسلیم کرده اند به عنوان یک مجموعه متوالی محرک و پاسخ قلمداد شده اند. علاوه بر موارد استفاده سیاسی فوق، تحلیل محتوا می تواند اطلاعات روشنی را در زمینه نوع ارزشهای مطرح شده و نیز گرایشهای نامزدهای منصبهای سیاسی در مورد مسائل خاص، و نیز تغییر این ارزشها وگرایشها را در واکنش ها را در واکنش به شرایط خاص و با توجه به مخاطبان، آنها به دست دهد. تحلیلهای مقایسه ای بین کشورها، تفاوتهای موجود در ارزشهای رهبری و خواسته های نخبگان و مطالعات در مورد کرسیهای حزبی، سخنرانیهای مقامات سلطنتی بریتانیا و شعارهای روز اول ماه مه شوروی سابق، زمینه ساز توجه و علاقه به دانشمندان سیاسی بوده است. در کنار این موارد می توان به تلاشهای اولیه ای که برای تشخیص فنون تبلغی و نیز شناسایی تبلغ گرانی که از این فنون برای تضعیف قوه تشخیص عقلانی استفاده می بردند اشاره کرد.

 

کاربرد تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و ادبیات

در مطالعات روان شناسی فردی غالبا از پاسخهای شفاهی به سوالات مصاحبه جلسات ضبط شده روانکاوی، یادداشتهای روزانه، نوشته ها و نامه ها استفاده می گردد.جست و جو الگوی سخنرانی (نطق) که نشانگر آسیبهای خاص روانی است، فنی متداول است. آزمونهای فراافکن (Projective Tests) را مرحله بعد مقوله بندی وشمارش شوند درحقیقت باید نوعی تحلیل محتوا دانست. همچنین از تحلیل محتوا می توان برای پی بردن به حالات مختلف روان شناختی سخنران مثل میزان اضطراب، براساس فراوانی اختلالات کلامی صحبت خود مرتکب می شود استفاده کرد. از رسانه هایی که با استفاده از استنتاجات ثانوی به دست می آیند برای مطالعه و تحلیل یادداشتهای خود کشی، گفت و گوهای افراد الکلی و نیز نطقهای شخصیتهای تاریخی استفاده شده است. به همان سان برای بازسازی دینامیسمهای فردی و شخصیت نویسنده، نامه هایی شخصی مورد تحلیل قرار می گیرند. گزارشهای شفاهی در مرود رویاها نیز منبع مشابهی برای کسب آگاهی به شمار می آیند که تحلیل محتوا امکان تحقیق منظم در مورد آن را فراهم می سازد. در آموزش و پرورش از تحلیل محتوا برای تجزیه و تحلیل پیشداوریهای مربوط به مسائل نژادی و ملی متون کتاب استفاده شده است. از جمله موضوعهای تحلیل، می توان به نحوه تصویرسازی متفاوت از تحلیل محتوا می توان به کسب آگاهی از میزان خواندنی بودن یا علاقه برانگیزی متن با توجه به نوع کلمات ساختارهای دستوری و علایم نقطه گذاری و موارد دیگر اشاره کرد.
ادبیات یک زمینه طبیعی تحلیل محتوا است. ساختار بسامد واژه ها و تحلیل استعاره های ادبی، علایم، موضوعات اجزای بیان سبکها، تفاوتها در سبکهای خاص و مخاطبین مورد نظر همگی در حوزه مطالعات تحلیل محتوا قرار می گیرند اما به ندرت جزء این مطالعات در نظرگرفته می شوند. شناسایی آماری مولف ناشناخته یک کتاب را باید مورد استثنایی جالبی دانست که در مورد متن کتاب قرون وسطایی سلوک مسیح (De imitatione Christ) و چند مورد از گزارشهای امضا نشده فدرالیست (Federalist) و تفکیک بخشهای یک متن که توسط مولفان متفاوت نگاشته شده است به کار برده شد. از دیگر موارد می توان به نکات ذیل اشاره کرد : روشن ساختن تاثیرات ادبی، تلاشی برای تعیین تاریخ اسناد از طریق تحلیل سبکها و محتوای نوشته، تلاشی برای پی بردن به اگلوی های پیشرفت در آثار ادبی یونان و جست و جو برای مضامینی که پر فروش ترین رمانها را از بقیه رمانها جدا می سازند.
تحلیل محتوا را شاید بتوان جزء لاینفکی از یک فعالیت تحقیقی، اجتماعی گسترده تر دانست. به عنوان مثال برای به حد اقل رساندن خطاهای مصاحبه گر، پاسخهای باز به سوالهای مصاحبه غالبا در معرض تحلیل محتوا قرار می گیرند تا توزیع فراوانی، مقیاسها، شاخصها یا متغیرهایی را که در مرحله بعد می توان آنها را با مشخصات قابل اندازه گیری مصاحبه شوندگان مستقیماً در ارتباط گذاشت، به دست آید. در شیوه های مختلف آزمایشی حل مساله شبیه سازی (Simulation)، شبیه سازی درمانی، برای تفکیک انواع تعاملات شفاهی (کلامی)، کمی ساختن سهم اعضا در این تعاملات و مفهوم سازی نقشی که آنها در جهت دهی پیدایش ساختهای اجتماعی برعهده دارند، از فن تحلیل محتوا در گروههای کوچک استفاده می کنند. همچنین از طریق همبسته سازی معرفها یا معیارهای (Measures) تحلیل محتوا، خشونت تخلیلی تلویزیون با برآوردهای خشونت واقعی که از مطالعه بر روی تماشاگران حرفه ای و غیر حرفه ای به دست آمده است، تاثیرات رسانه های جمعی مورد مطالعه قرا گرفته است.
تحلیل محتوا را همچنین می توان به موازات دیگر فنون تحقیق به کار برد و اعتبار هر نوع یافته را کنترل ویا روشن ساخت. به عنوان مثال در مقایسه ای که بین آمار واقعی جرم در یکی از شهرهای ایالات متحده، نظر سنجی و پوشش جرایم روزنامه های محلی، به عمل آمده، میزان نگرانی مردم و پوشش جرایم در روزنامه همبستگی معنی داری را نشان داد. به این ترتیب روشن گردید که دو متغیر فوق هردو بیانگر پدیده ای مشابه هستند که تنها به صورتی حاشیه ای با حقایق در ارتباطند. تحلیل محتوا مقالات (رسانه هایی) که به وسیله دانشجویان نوشته شده اند نتایجی را به دست داد که با یافته های به دست آمده از سوی دیگر مطالعه ای که برای یافتن همبستگی قوی در بین شیوه های گوناگون شمارش مراجه برای روسای جمهوری ایالات متحده انجام شد و عموما به عنوان شاخصی برای محبوبیت یا اهیمت آنها قلمداد می شد، با رتبه بندی ای که نویسنده متن برای اهیمت این روسای جمهوری قائل شده بود، همبستگی قابل قبولی را به دست نداد. نکته فوق زیان استفاده از شاخصها و اهمیت اعتبار دادن به هر نوع تحلیل محتوا را نشان می دهند.

 

مراحل و معیارهای انجام تحلیل محتوا

تحلیل محتوا عموما از شش مرحله تشکیل می شود این مراحل به صورت منظم استفاده از این فن را مشخص می سازند.

طرح (Design) : طرح مفهومی است که در آن تحلیلگران به تعریف زمینه کار خود و نیز آن چه مستقیما امکان مشاهده آن را ندارند و خواهان آگاهی از آنند. می پردازند همچنین در این مرحله تحلیلگران به جست و جوی منبع اطلاعات مهم که ممکن است در دسترس باشند و یا امکان دسترسی به آنها وجود داشته باشد، پذیرش یک سازه تحلیلی که دانش موجود در زمینه رابطه داده ومتن را فرمولبندی می کند و مرحله استنتاجی ناشی از حرکت از یک زمینه به زمینه دیگر را تشکیل می دهند. علاوه بر این ترسیم روشهای تجربی مورد استفاده، شرایطی را که تحت آنها استنتاجات حاصل از مشاهده را می توان معتبر دانست – سنجش آنچه مدعی اندازه گیری آن هستیم ـ دقیقا مشخص می گرداند.

واحد بندی (Unitizing) : مرحله تعریف و نهایتا شناسایی واحدهای تحلیل از میان داده های موجود را « واحد بندی » می گویند. واحد های نمونه گیری امکان تنظیم یک نمونه معرف آماری از جمله آماری که را که ممکن است شامل کل کتابها، داستانهای تلویزیونی، شخصیتهای تخیلی، مقالات (رسانه ها) و تبلیغات باشد، در برمی گیرد. واحدهای که هر یک دارای معنایی مستقل است.واحد ثتب (Recording Unit) گفته می شود، مثال واحدها ممکن است به رخدادها و افراد یا کشورها، اظهارات ارزیابی کننده و گزاره ها و مضامین ارجاع شوند.

نمونه گیری : با اینکه فرآیند استخراج نمونه های معرف را بناید از مراحل طبیعی تحلیل محتوا دانست اما با این حال لازم است. :

1- خطاهای آماری را که در بیشتر مطالب نمادین مورد تحلیل نهفته اند از میان برداشت. مثلا گرایشهای افراد مهم در رسانه های جمعی بیشتر منعکس می شوند تا گرایش عامه مردم ؛
2- باید اطمینان حاصل کرد که سلسله مراتب غالبا شرطی واحدهای انتخاب شده نمونه گیری ( مثل نشریات، تاریخهای روزنامه، تعداد صفحات، مقالات، بندها، کلمات) معرف سازمان پدیده های نمادینی مورد مطالعه باشند.

رمزدهی [کد گذاری] ( Coding) : مرحله توصیف واحدهای ثبت شده و یا طبقه بندی آنها برحسب مقولات سازه های تحلیلی انتخاب شده را «رمز دهی » گویند. این مرحله در حقیقت بازنمای تصور اولیه از معنی است. و آن را می توان هم از طریق آموزشهای صریح به کد گذاران آموزش دیده و هم از راه کد گذاری کامپیوتری انجام داد. دو اصل معیار ارزیابی و روایی (Reliability) که از طریق توافق بین کد گذاران « و تشخیص آنها» از اهیمت یا بی اهمیتی مقولات سنجیده می شود، غالبا در تعارض با یکدیگرند. کد گذاران انسانی معمولا از روایی برخوردارنیستند اما در تفسیرمتون پیچیده از نظر معنی شناسی دارای استعدادند. کامپیوتر مشکل روایی ندارد اما باید برای شبیه سازی بخش اعظم استعداد زبانی یک سخنران بومی را به آ ن برنامه داد. پیشرفتهای عمده وقابل ملاحظه در استفاده از کامپیوترها و کاربرد آنها معمولا معیار «معنی داری» را فدای روایی و سرعت می کند.

استخراج نتایج : مهمترین مرحله در تحلیل محتوا نتیجه گیری است. این مرحله در واقع کسب شناخت ثابت در مورد نحوه پیوستگی توضیح متغیر از داده های کد گذاری شده با پدیده ای است که محقق خواهان آگاهی از آن است. مراحل لازم برای نتیجه گیری معمولا روشن نیستند. اینکه فراوانی مراجع چگونه نشانگر توجه یک منبع به موضوع مورد توجه است. کدام سبک خاص ادبی منحصرا شناساننده یک مولف خاص است و نحوه ای که تمایل به صفات خاص کلامی سخنران یک مستمع را متجلی می سازند؛ سوالاتی هستند که باید با روشهایی مستقل پاسخ داده شوند. همچنین لازم است که چنین سازه های تحلیلی، بسیار ساده باشند. تحلیلگران در استخراج اطلاعات سری نظامی از منابع خبری دشمن از « نقشه های » دقیق روابط شناخته شده که شامل نقش و تضادهای میان رهبری ملی و جمعیت مخاطب می شود، استفاده می کنند. به همین سان سبکهای خاص استدلال افراد از چند سطح تشکیل می شود که هر سطح از سازه های روانشاختی دقیق تشکیل می شود.

معبتر سازی (Validation) : معتبر سازی آمال و غایت هر کار تحقیقی است. با وجود این جهت گیری تحلیل محتوا به استنتاج از آنچه مستقیما قابل مشاهده نیست و در دست نبودن شواهد اعتبار دهنده معتبر سازی نتایج تحلیل محتوا را محدود می سازد. مثلا باید پرسید که با وجود آگاهی قبلی از فعالیتهای برنامه ریزی شده چرا باز به دنبال به دست آوردن اطلاعات سری نظامی از تبلیغات دشمن هستیم؟ و یا با وجود قابلیت اندازه گیری مستقیم نوع موضوعات مورد توجه رسانه ها چرا به دنبال استنتاج و آگاهی یابی از موضوعات مورد توجه رسانه ها هستیم ؟ و بالاخره اگر امکان مصاحبه مثالا با کندی فراهم بوده است. چرا به دنبال کسب آگاهی از گرایشهای رو به تغییر کندی در خلال بحران موشکی کوبا با استفاده از پیامهای ارتباطی او بودیم؟ در هر حال پیش از انجام تحلیل محتوا باید شواهد اعتبار دهنده را حداقل در مورد یافته ها به دست داد.

محدویت های تحلیل محتوا : فن تحلیل محتوا علیرغم داعیه تعمیم پذیری خود، از محدودیتهای ذاتی برخوردار است. اولین محدویت از تعهد آن به تصیمیم گیری علمی نشات می گیرد. یافته های معنی دار آماری، مستلزم واحدهای تحلیل بسیار هستند و جست وجوی چنین یافته هایی معادل با یک تعهد کمی گرایانه است. چنین خصلتی انگیزه ای برای تحلیل ارتباطات ویژه یا «گفتمان » (Discourse) است که مشخصه تحقیقاتی، تاریخی یا روانکارانه است.
دومین محدویت از ضرورت قابلیت بازنمایی ناشی می شود این قاعده مستلزم تعیین رده های ثابت و مستقل از مشاهده گر و نیز دستورالعملهایی است که باید آنها را بدون توجه به تحلیلگر و موضوع مورد تحلیل کد گذاری کرد. استفاده از تحلیل محتوای کامپیوتری ناشی از چنین محدودیتی است. با استفاده از کامپیوتر دادها در زمینه هایی مورد استفاده قرارمی گیرد که تفاسیر ثابت و واضحی را دربردارند و امکانی را برای داده هایی که معانی آنها در فرایند ارتباطات تغییر می کنند و نیز تغییراتی که مشخصه ارتباط برقرار کنندگان مختلف ویا گروههای اجتماعی درگیراست فراهم نمی سازد. چنین ابهاماتی در رسانه های سیاسی و شخصی متداولند.
تحلیل محتوا مستلزم مشارکت در انباشت نظریه اجتماعی است و این خود سومین محدویت آن است. اگر مقولات (رده ها) از خود اطالاعات تحلیل شده به دست آیند. در آن صورت یافته ها فقط برای اطالاعات موجود قابلیت تعیمم دارند. اگر این یافته ها از یک نظریه کلی گرفته شده باشند. درآن صورت غنای نمادین خاص بودن داده های موجود غالبا نادیده گرفته می شود. در هر حال پوشش این محدویتها غالبا با دشواری همراه است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۱/۱۱
بهمن کاظمی

نظرات  (۱)

همکار محترم وبلاگ پر محتوایی درست کردی من که خیلی استفاده کردم.
متشکرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی