فرهنگی و آموزشی

آموزش و پرورش- علمی- فرهنگی-دانلود-طرح درس- سرگرمی آموزشی- مقالات ویژه - نمونه سوال

فرهنگی و آموزشی

آموزش و پرورش- علمی- فرهنگی-دانلود-طرح درس- سرگرمی آموزشی- مقالات ویژه - نمونه سوال

فرهنگی و آموزشی
این وبلاگ با هدف ارتباط بیشتر و مستمر با همکاران عزیز و زحمتکش(معلمان و دانشجو معلمان) و دانش آموزان راه اندازی شده است در این وبــــــلاگ قــصد داریم با کمــــک و مساعدت شما عزیزان و استفاده از نظرات ارزشمند شما گامی در جهت افزایش سطح علمی یکدیگر بنماییم.
مسلما هر مطلب ارزشمندی که از جـــانـــب شـــما عـــزیزان در مـــوارد تدریس،یادگیری و یا ارزشیابی برای ما ارسال شود به نام خود شما در وبلاگ گنجانده می شود.
ایمیل: bahmankazemi@hotmail.com

پیروز و سربلند باشید.
طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
آخرین نظرات
۲۲ بهمن ۸۹ ، ۲۱:۰۰

طرح درس حرفه وفن

طرح درس حرفه وفن -زمان تدریس : 135 دقیقه

محل اجرا: کلاس؛ کارگاه ویا کلاس-کارگاه

نام درس:آموزش حرفه وفن

پایه دوم راهنمایی تحصیلی

مفهوم مورد تدریس :رشد وتکامل فناوری

براساس الگوی ساخت گرایی

1-گام اول

-وسایل مورد نیاز

فیلم از یک پدیده تازه مثل یک نوع کامپیوتر جدید ،یک موشک و...

در جلسه معارفه و آمادگی از دانش آموزان بخواهیدموارد زیر را تهیه ودر جلسه بعد همراه خود داشته باشند:

معلم در این جلسه تکلیفی برانگیزاننده را رائه واز دانش آموزان می خواهد تا حاصل بررسی خود راهمراه داشته باشند.

1-فهرستی از ابزارهای اطراف خود درمنزل وراه مدرسه را یادداشت کنند.

2-هر دانش آموز یکی از ابزر ها را انتخاب آن را به دقت مشاهده وبررسی کند سپس کاربرد آن را شرح دهد.

3-دانش آموزبا پرس وجو از افراد خانواده وجستجو در اینترنت وسایر منابع نوع قدیمی آن ابزار را نیز شناسایی ومعرفی کنند.

4-پس از بررسی وپرسش از اطرافیان و.... تفاوت ها وشباهت های آنها را شرح داده ودر دفترچه یادداشت خود مکتوب نمایند.

2-گام دوم

-زنگ حرفه وفن است

-دانش آموزان همه وارد کلاس شده اند

-معلم در کلاس درس،کارگاه ویا کلاس کارگاه نشسته است

بچه ها پس از سلام وادای احترام به معلم سرجای خودشان مینشینند (بچه ها در جلسه قبل گروه بندی و جایشان مشخص است )

  • معلم فیلمی از یک قطار کهنه قدیمی وقطار جدید (حمل ونقل مسافر شهری)را نشان می دهد ،این فیلم می تواند از پرتاب یک شاتل با مسافر،سفینه با مسافر وپرواز انسان با کایت باشد .
  • پس از نشان دادن فیلم کوتاه دانش آموزان را تشویق به سوال کنید.
  • از گروهها بخواهید تا شباهت ها وتفاوتهای این دو وسیله را برای سایر گروهها شرح دهند
  • گروهی دیگر داستان پرواز را برای گروهها در یک خلاصه کوتاه توضیح دهند.
  • هر گروه از دانش آموزان خلاصه کار انجام شده در منزل را در چند جمله توضیح دهند.
  • در این مرحله از یکی از گروههای دانش آموزان بخواهید یک نفر نقش یک وسیله قدیمی ودیگری نقش نوع جدید آن را بازی وبا تغییر صدا شباهت ها وتفاوتهای خود را توضیح دهند.
  • از دانش آموزان بخواهید فهرستی از عواملی که باعث تغییرات موجود وتکامل وسیله مورد نظر شده است را فهرت کرده وارائه دهند.

(نکته در این شرح وتفسیر وتحلیلها بر روی نکات زیست محیطی تاکید فراوان شود.

فعالیت دانش آموزان

پاسخ به سوالات زیر به صورت گروهی

•  چرا این پیشرفت ها اتفاق افتاد؟

  • چرا نیاز به فناوری های جدید داریم؟
  • چگونه می توانیم یک فناور موفق باشیم.؟
  • چرا هر روز وسایل جدیدتری با بازار عرضه ونوع قدیمی آن کنار گذاشته می شود؟

فعالیت معلم

  • سرکشی به گروهها وگوش دادن به بحث ها وهدایت بحثها
  • -بحث وبررسی سوال توسط دانش آموزان وارائه جواب
  • بررسی پاسخ های گروهها با مشارکت خودشان وارائه نتیجه کلی
  • تعدادی فعالیت که قبلاپیش بینی کرده اید ارائه واز آنها بخواهید آن را به طور گروهی انجام دهند. مانند(فعالیتهای زیر)
  •  

3-گام سوم

فعالیت دانش آموزان

1-تولید فرایند تغییرات وپیشرفت یک وسیله جدید که نوع قدیمی آن تفاوتها وشباهتهایی دارد.

به عنوان مثال( ما شین های ساده ماشین نویسی با برنامه وورد و ارائه مطالب و..)

2-فرایند تولید رب خانگی ورب صنعتی را ترسیم وشباهت ها وتفاوتهای آنها را بر شمارند.

3-معلم : بررسی فرایند ها ونتایج مقایسه واصلاحات نجام شده توسط دانش آموزان ارائه توضیحات اضافی؛ کوتاه و مختصر.

4-گام چهارم

فعالیت معلم

معرفی منابع

1-سایتهایکارخانجات تولید مواد غذای(داخلی وخارجی)

2-مجلات تغذیه وبروشورهای کارخانه ها

3-کتب تغذیه وغذا فنی وحرفه ای و...

4-ارائه فیلمی از کارخانجات تولید مواد غذایی ودرخواست بررسی وارائه گزارش از طرف دانش آموزان

فعالیت دانش آموزان

1-جمع آوری اطلاعات از سایتها ی معرفی شده درخصوص چگونگی تهیه و حفظ مواد غذایی رب ،کمپوت ها و.... در فرایند پخت صنعتی وخانگی

2-ارائه فرایند کار یک فناوری یا محصول جدید با استفاده از نوع قدیمی آن.

3-تهیه گزارش وارائه آن

5-گام پنجم

تهیه ابزار لازم ارزشیابی و اجرای آن

فعالیت معلم

-طراحی چک لیست مشاهده از فرایند کار وبررسی کار دانش آموزان توسط خود گروه.

-طراحی سوال توسط خود دانش آموزانت بر اساس مفاهیم درس .

-مشاهده فرایند کار ومحصول نهایی دانش آموزان.

-تهیه چک لیست خود ارزیابی دانش آموزان .

-تهیه ضوابطی که گزارش دانش آموزان بر اساس آن توسط خود دانش آموزان ارزیابی شود.

فعالیت دانش آموزان

1-تکمیل چک لیست توسط گروهها.

2-طراحی سوال وپاسخگویی به آن.

3-ارزشیابی از پیشرفت خود ودیگران با استفاده از چک لیست ها.

فعالیت معلم

1-بررسی چک لیست تکمیل شده توسط گروهها ودانش آموزان

2-سوالات طراحی شده هر گروه را به گروه دیگر داده تا پاسخ دهند.

3-محصولات کار دانش آموزان را جمع آوری بررسی وارزیابی کنند.

4-برنامه ریزی برای اصلاح؛ رفع نقص واشکالات آموخته های دانش آموزان.

5- بررسی مفهوم جدید درس ؛طرح درس تهیه شده واصلاح آن با توجه به نتایج بدست آمده وآمادگی برای جلسه آینده .

تهیه وتنظیم م-زارع زاده - کارشناس ارشد برنامه ریزی پائیز 1389

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی